در پنل چهارم رویداد زیرساخت دیجیتال، بهزاد صفری، معاون فناوری اطلاعات بانک سپه در پاسخ به پرسش رضا قربانی که باتوجهبه تجربه طولانی او در حوزه فناوری اطلاعات، مهمترین نوآوریهای زیرساخت دیجیتال که در سالهای گذشته به بهبود کیفیت خدمات بانکی و ارائه بهتر آنها به مشتریان کمک کرده، کداماند و چطور میتوان این نوآوریها را جمعبندی کرد گفت: «اگر بخواهم در خصوص زیرساخت دیجیتال صحبت کنم، یکی از نوآوریهای مهمی که به چشم میآید، تصمیم بانک سپه در سال ۱۳۹۸ بود که به مهاجرت از سیستم مینفریم به زیرساختهای اوراکل و HP پرداخت. بسیاری از کارشناسان در آن زمان اعتقاد داشتند که چنین تحولی در یک بانک اینترپرایز موفق نخواهد بود و این اقدام را حرکتی انتحاری میدانستند. آنها پیشبینی میکردند که در آینده بانک مجبور خواهد شد دوباره به سیستمهای قدیمی مثل مینفریم بازگردد، اما خوشبختانه این تصمیم موفقیتآمیز بود و ما همچنان به این مسیر ادامه میدهیم.»
معاون فناوری اطلاعات بانک سپه با اشاره به چالشها و رویکردهای مدیریتی در حوزه زیرساختهای دیجیتال بانکی، بیان کرد: «متأسفانه در کشور ما بهجای حل مشکلات، اولویتها تغییر میکند. به طور مثال، در تابستان مشکل برق به اولویت اول تبدیل میشود، ولی بهمحض اینکه فصل تغییر میکند، آلودگی هوا یا مصرف گاز به اولویتهای جدید تبدیل میشود. در حوزه زیرساخت دیجیتال بانکی نیز وضعیت مشابهی داریم و بهشدت با مدیریت اقتضایی پیش میرویم. هنوز هم به همین شیوه عمل میکنیم، یعنی به طور روزمره و بدون برنامهریزی بلندمدت، تلاش میکنیم مشکلات را حل کنیم.»
او افزود: «درحالیکه این رویکرد مدیریت اقتضایی وجود دارد، باید اذعان کرد که سرمایهگذاریهای صورتگرفته در حوزه فناوری اطلاعات توسط بانکها، بهویژه در بخش دیجیتال، قابلتوجه است. این سرمایهگذاریها باعث پیشرفت قابلملاحظهای در تراکنشهای آنلاین، بهویژه در بخشهای خرد، شده است. این در حالی است که در کشورهای دیگر این حجم از تراکنشهای آنلاین به این شدت وجود ندارد. البته اخیراً بعد از تهدیدهای جدی به زیرساختهای حیاتی، بحث وابستگی به این زیرساختها مطرح شده و پیشنهاداتی برای تقویت استفاده از اسکناس ارائه شده است، اما همچنان مدیریت اقتضایی در این حوزه حاکم است.»
صفری در ادامه تأکید کرد: «در شرایطی که همه میدانند طبق مقررات هر بانک باید حداقل سه دیتاسنتر داشته باشد، برای بانکی مانند بانک سپه که با حجم بالای تجهیزات مواجه است، این کار نیازمند بررسی و برنامهریزی دقیق است. ما به مدت پنج سال روی این موضوع کار کردهایم و در حال حاضر در حال بررسی چگونگی ایجاد این زیرساختها هستیم. در سیستم رگولاتوری و وزارت ارتباطات احساس میشود که نیاز به فردی برای طراحی دقیق این طرحها وجود دارد، اما در عمل شاهد این کمبود در اجرا هستیم.»
او همچنین افزود: «بسیاری از مشکلات زیرساختی به دلیل نبود برنامهریزی و طراحی مناسب است. به دلیل مشغولیت در نگهداری و ارتقای سیستمهای فعلی، فرصتی برای طراحی مجدد یا بهینهسازی این زیرساختها نداریم.»
او درباره اینکه بانکهای دولتی از دستورات حاکمیت باید اطاعت کنند گفت: «در حال حاضر ۹۰ درصد تلاش تیم فنی ما در حال حاضر بر نگهداری و توسعه سامانهها متمرکز است، و ازآنجاکه ما یک بانک دولتی هستیم، موظف به اجرای دستورات و پروژههای دولت نیز هستیم.»
صفری در ادامه اعلام کرد که با اجرای سامانه نان در کشور سالانه یک میلیون تن آرد در کشور صرفهجویی شده است.
دیدگاهتان را بنویسید